De overgang is een bijzondere periode waarmee alle vrouwen te maken krijgen. Meestal vanaf je vijfenveertigste levens­jaar. Hoe beter je erop bent voorbereid, hoe meer je kunt profiteren van de kansen die deze levensfase heeft te bieden.

Wat je precies zult ervaren, kan ik helaas niet vertellen. De ene vrouw heeft geen noemenswaardige klachten. De andere ervaart de overgang als een afwisselend wanhopig en gelukkig makende rollercoaster­ van emotionele, mentale, fysieke en spirituele ervaringen.

 

Zelf heb ik wel last van een aantal verschijnselen, o.a. nachtzweten, terwijl mijn moeder zegt nergens last van te hebben gehad.

Vitaliteit en levensstijl maar ook de genen een belangrijke rol. Bovendien hangt het af van je verwachtingen en opvattingen. Hoe zie je je rol als vrouw? Zie je de overgang als een fatale fase die het einde van jeugdigheid en moederschap markeert? Of is het juist de opmars naar een tweede jeugd?

 

De overgang is een transformatieproces van formaat. Elke vrouw komt er anders uit dan ze er is ingegaan. Onder invloed van de veranderende hormoonhuishouding verandert het lichaam. En in dat lichaam huist straks een andere geest: die van de rijpere en wijzere vrouw. Zelfs de hersenen hebben een grondige verbouwing door­ staan. Je zult dan ook een emotionele en geestelijke ontwikkeling doormaken. Hierbij staat de volgende vraag centraal: wat ga ik doen met de dertig, veertig jaar die voor me liggen?

Vrouwen die deze passage bewust hebben beleefd, zijn daadkrachtiger en gelukkiger en hebben een prima sexleven. Ze voelen zich rustiger en wijzer dan ooit. Dat is aanlokkelijk vooruitzicht!

 

Tijdens de workshop doorloop je in 5 stappen de dingen die je hierbij kunnen helpen.

Stap 1 Wat is de overgang? Welke symptomen kunnen erop wijzen? Om het proces beter te be­grijpen staan we stil wat er nu eigenlijk in het lichaam gebeurt.

Stap 2 Omgaan met symptomen en klachten. Er zijn verschillende manieren om bijvoorbeeld op­vliegers en stemmingswisselingen te verminderen.

Stap 3 Welke invloed hebben hormonen op je gewicht? Welke hormonen spelen een cruciale rol?

Stap 4 Hoe voorkom je gewichtstoename? Hoe kun je je voeding zo kiezen dat je niet aankomt tijdens de overgang? Welke rol speelt beweging?

Stap 5 Hoe eet je optimaal tijdens de overgang? Welke voeding helpt en welke juist niet? We bekijken een overzicht van voeding die plantaardige oestrogeen bevat. En hoe je die op een gemakkelijke manier in je voeding kunt inpassen. Aan de hand van je eigen vooraf ingevulde eetdagboek bekijken waar verbeteringen aan te brengen zijn. Aan het einde van de dag ga je weg met een optimaal dagmenu!

Contact

Het Haf 15 

3823TP Amersfoort

     06 143 22 504

     mail@fit4health.nl

Kvk 32108254

BTW nr NL1 170788726 B01

ING Bank NL89INGB0002057534

Privacy- en cookieverklaring

Algemene Voorwaarden Fit4Health

Fit4Health is aangesloten bij: